علائم شروع زایمان گربه و اقداماتی که باید صورت گیرد:

شروع زایمان:

گربه باردار یک الی دو روز قبل از زایمان به دنبال یک جای امن و راحت برای به دنیا آوردن بچه های خود میگردد .بهتر است یک جعبه به همراه پتو تمیز رابه  عنوان لانه برای او تدارک ببینید.

جعبه لانه باید در خلوت ترین اتاق قرار گیرد تا گربه مادر بدون هیچ مزاحمتی بتواند نوزادان را پرورش دهد.

علائم  شروع زایمان در گربه ها:

به طور کلی ممکن است فرآیند زایمان تا 6 ساعت طول بکشد، با نزدیک شدن زمان زایمان، گربه شما ممکن است بی حوصله شود ،سر و صدای زیادی ایجاد کند و ناحیه تناسلی خود را دائما بلیسد. با نزدیک شدن زمان خروج نوزاد ممکن است ترشحاتی را از نواحی تناسلی او مشاهده کنید..اولین نوزاد حدود یک ساعت بعد از شروع علائم زایمان خارج می شود. بچه گربه ها داخل کیسه ایی به نام کیسه آمونیوتیک قرار دارند که پس از تولد ، مادر این کیسه را پاره و جفت متصل به نوزادان را میخورد و با لیسیدن نوزادان به برقراری جریان تنفس آن ها کمک خواهد کرد. اگر مادر کیسه آمونیوتیک خود را پاره نکند شما باید این کار را انجام دهید و مخاط اطراف بینی و دهان بچه گربه ها را خارج کنید.

فاصله بین زایمان هر بچه گربه بین 10 الی 60 دقیقه طول خواهد کشید و به طور کلی فرآیند زایمان ممکن است تا6 ساعتطول بکشد.

مشکلات زایمانی گربه:

بیشتر گربه ها بدون واسطه زایمان میکنند،اما در صورتی که موارد زیر را مشاهده کردین حتما باید گربه را پیش دامپزشک ببرید مانند:

·        انقباضات طولانی رحمی بدون خارج شدن بچه گربه که معمولا بیش از 6 ساعت طول بکشد

·        خارج نشدن جفت

·        گیر کردن بچه گربه در کانال زایمان

·        خون ریزی زیاد بعد زایمان

·        تغییرات فیزیکی مانند کاهش دمای بدن گربه یا هیپوترمی

·        استفراغ ،ترشحات واژن و وجود علائمی که نشان میدهد بچه گربه ها هنوز در رحم وجود دارند.

علائم عدم خروج نوزادان یا مومیایی شدن نوزادان در بدن گربه  مادر:

نشان های وجود درد در گربه مادر مانند :

·        نفس نفس زدن

·        سر و صدای زیاد